FAQ - Najczęściej zadawane pytania
- Kto może ubiegać się o dotację w ramach programu Airgustów?
Z programu Airgustów mogą skorzystać:
- właściciele domów jednorodzinnych z terenu Miasta Augustów
- wspólnoty mieszkaniowe będące właścicielami budynku wielorodzinnego na terenie Miasta Augustów
- właściciele nie oddanych do użytku domów jednorodzinnych z terenu Miasta Augustów oraz wspólnoty mieszkaniowe będące właścicielami nie oddanych do użytku budynków wielorodzinnych na terenie Miasta Augustów, o ile oddanie budynku do użytku nastąpi najpóźniej do końca roku kalendarzowego, w którym złożą wniosek w programie Airgustów
- Jakie dodatkowe dokumenty są wymagane w przypadku, kiedy dom którego dotyczy wymiana pieca ma kilku właścicieli?
W przypadku kilku współwłaścicieli budynku wymagana jest dodatkowo zgoda wszystkich jego współwłaścicieli na udział w programie i przekazanie dotacji na konto jednego z nich.
W przypadku domów wielorodzinnych, których właścicielami są wspólnoty mieszkaniowe wymagana jest zgoda wspólnoty na udział w programie wyrażona w formie uchwały wspólnoty.
- Na jakie źródło ciepła można uzyskać dotację?
Program Airgustów przewiduje dofinansowanie trwałej likwidacji systemu ogrzewania opartego na starym źródle ciepła (np. kocioł opalany węglem lub drewnem) i jego wymiany na:
- podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej
- piec gazowy i podłączenie do sieci gazowej lub piec gazowy zasilany spoza sieci
- podłączenie do pompy ciepła
- instalację urządzenie grzewczego elektrycznego
Dofinansowanie obejmuje także instalację wymienionych źródeł ciepła w nowo budowanych budynkach.
- Gdzie można znaleźć wniosek o dotację?
Wszystkie potrzebne dokumenty dostępne są w biurze programu Airgustów przy ulicy Nowomiejskiej 41 w Augustowie (budynek Szkoły Podstawowej nr 5). Dokumenty można pobrać również ze strony internetowej www.airgustow.pl oraz w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego przy ul. 3 Maja 60 w Augustowie.
- Gdzie można złożyć wniosek o dofinansowanie z programu Airgustów?
Wnioski z programu Airgustów można składać w biurze programu zlokalizowanym przy ulicy Nowomiejskiej 41 w Augustowie, w budynku Szkoły Podstawowej nr 5 (wejście od szczytu). Tam można też uzyskać wszelkie porady oraz pomoc w wypełnieniu dokumentów. Wnioski można składać także w siedzibie Urzędu Miejskiego w Augustowie przy ulicy 3 Maja 60, jak również wysyłać pocztą na adres urzędu. Wnioski można składać również drogą elektroniczną przy wykorzystaniu podpisu kwalifikowanego.
- Jaki jest termin składania wniosków?
Wnioski o dotacje z programu Airgustów przyjmowane są w trybie ciągłym od 1 lutego do 30 listopada. Komisja powołana przez Burmistrza Augustowa Mirosława Karolczuka dokonuje ich oceny formalnej w ciągu 7 dni od złożenia. Wnioski przyjmowane i rozpatrywane są aż do wyczerpania kwoty przewidzianej na dany rok. W roku 2021 kwota przeznaczona na realizację programu Airgustów to 200.000 zł.
- Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
Na etapie aplikowania o dofinansowanie wraz z wnioskiem należy złożyć:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości lub oświadczenie o numerze księgi wieczystej
- umowę o przyłączenie do sieci w przypadku podłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej
- upoważnienie do reprezentowania w postępowaniu o udzielenie dotacji, zawarcia umowy o udzielenie dotacji oraz rozliczenia dotacji (dotyczy sytuacji, w których tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przysługuje więcej niż jednemu podmiotowi)
- uchwałę powołująca zarząd lub umowa powierzająca zarządzanie nieruchomością zarządcy – podmiot reprezentujący wspólnotę mieszkaniową (dotyczy wspólnot mieszkaniowych)
- zgodę właścicieli wchodzących w skład wspólnoty na zmianę ogrzewania, wyrażoną w formie uchwały (dotyczy wspólnot mieszkaniowych)
- zestawienie lokali objętych wnioskiem o udzielenie dotacji, ze wskazaniem ich właścicieli
poświadczone przez zarządcę (dotyczy wspólnot mieszkaniowych).
- Ile będzie wynosiła dotacja?
Wysokość dotacji na wymianę źródła ciepła wynosi:
- w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych – 70% kosztów kwalifikowanych realizacji zadania, jednak nie więcej niż 7.000 zł brutto
- w przypadku wspólnot mieszkaniowych – 70% kosztów kwalifikowanych realizacji zadania, jednak nie więcej niż 14.000 zł brutto
- Czy dotację można otrzymać przed zrealizowaniem inwestycji?
Nie. Dotacją obejmuje się wyłącznie prace, które zostały wykonane po dniu podpisania umowy. Dotacja będzie wypłacana po realizacji inwestycji na podstawie złożonego wniosku o rozliczenie. Do wniosku o rozliczenie dotacji należy dołączyć dokumenty potwierdzające wykonanie usługi (np. rachunki lub faktury) wraz z dowodami ich opłacenia.
- Na jakie wydatki można otrzymać dotację?
Dotacja może być udzielona na dofinansowanie poniesionych kosztów:
- trwałej likwidacji systemu ogrzewani opartego na paliwie stałym lub ciekłym
- zakupu i montażu nowego źródła ciepła
- zakupu, montażu, wymiany lub modernizacji wewnętrznej instalacji związanej z nowym źródłem ciepła
- dokumentacji sporządzonej w ramach przygotowania zadania (np. projekt budowlano-wykonawczy montażu instalacji)
- związanych z adaptacją pomieszczenia do wymogów związanych z instalacją nowego źródła ciepła (zakres prac nie może przekraczać niezbędnych robót związanych z instalacją nowego źródła ciepła)
- modernizacji systemu odprowadzania spalin niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania nowego źródła ciepła
- podłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej w zakresie przystosowania wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej, a także kosztów zakupu i montażu urządzeń węzła cieplnego jeśli jest on własnością wnioskodawcy oraz opłaty przyłączeniowej
- podłączenia do sieci gazowej w zakresie przystosowania wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej, a także kosztów zakupu i montażu wszystkich urządzeń instalacji gazowej jeśli jest on własnością wnioskodawcy oraz opłaty przyłączeniowej
- wykonanie przyłączy do elektroenergetycznych linii przesyłowych oraz opłaty przyłączeniowej.
- Kiedy i na jakiej podstawie będzie wypłacana dotacja?
Po wykonaniu inwestycji w terminie określonym w umowie należy złożyć wniosek o wypłatę dotacji wraz z obowiązującymi załącznikami:
- faktura VAT lub rachunek potwierdzający poniesione wydatki
- protokół odbioru instalacji nowego źródła ciepła, sporządzony pomiędzy Wnioskodawcą a Wykonawcą przedsięwzięcia posiadającym odpowiednie uprawnienia
- dokument potwierdzający, że instalowany kocioł gazowy posiada sprawność większą niż 85% i spełnia warunki zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących efektywności nowych wodnych kotłów grzewczych opalanych paliwa ciekłymi lub gazowymi – jeśli dotyczy
- opinia kominiarska z ekspertyzy urządzeń grzewczo-kominowych przy ogrzewaniu gazowym – jeśli dotyczy
- umowa z dostawcą ciepła sieciowego lub gazu – jeśli dotyczy.
Wypłata nastąpi w terminie 30 dni od dnia zaakceptowania poprawnego wniosku, przelewem na konto Wnioskodawcy wskazane w umowie.
- Czy w budynku może istnieć inne źródło ciepła?
Celem programu Airgustów jest ograniczenie poziomu zanieczyszczeń niskiej emisji, a więc walka ze zjawiskiem smogu. Aby osiągnąć odpowiedni efekt konieczne jest zagwarantowanie, że w budynku nie ma innego pieca opalanego paliwem stałym lub ciekłym, który generuje zanieczyszczenia. Wyjątkiem są kominki, które pełnią rolę dekoracyjną. Kominki z płaszczem wodnym traktowane są jako „stare źródło ciepła” i muszą ulec likwidacji lub modernizacji, tak aby nie funkcjonowały jako źródło ciepła.
- Czy można starać się o dofinansowanie wymiany pieca z innego projektu?
Dotacja nie może pokrywać wydatków przeznaczonych na ten sam cel, finansowanych z innych bezzwrotnych źródeł , gdy suma uzyskanego dofinansowania przekracza 100% kosztów poniesionych na realizację zadania.
- Ile wynosi okres trwałości przedsięwzięcia?
Okres trwałości inwestycji wynosi 5 lat. W okresie tym mieszkaniec nie będzie mógł dokonać likwidacji nowego źródła ciepła oraz wyraża zgodę na przeprowadzenie oględzin budynku.
- Czy dotację można otrzymać dla nowowybudowanego domu?
Tak. Właściciele nie oddanych do użytku jednorodzinnych budynków mieszkalnych oraz wspólnoty mieszkaniowe będące właścicielami nie oddanych do użytku budynków wielorodzinnych, o ile oddanie do użytku nastąpi do końca roku kalendarzowego, w którym złożą wniosek o udział w programie.
- Czy od otrzymanej dotacji należy zapłacić podatek dochodowy?
Nie. Dotacja celowa otrzymana na zrealizowanie tej inwestycji jest zwolniona z podatku dochodowego.